Dag 10 Naar huis

‘En dan ineens is het weer voorbij. Na heerlijke dagen en een gezellige afsluitende avond vlieg ik weer terug. De vlucht met overstap ging vlekkeloos en de koffer was er direct. De groep gedag gezegd en toen ik met mijn koffer Schiphol in liep stond Brigitte op me te wachten. Gezellig kletsend heerlijk terug naar Den Haag. B&B keken mij gekwetst aan toen ik binnen kwam, ze deden wat ongeïnteresseerd 😀. Beau is daar niet goed in, ze lag een uurtje later lekker bij me. Bonnie kwam in het donker in bed heerlijk knuffelen. De wasmachine draait, het is weer grijs. Ik ben thuis. Het was een hele mooie reis, veel gezien en mooie fietstochten gemaakt. Marokko is een heel mooi land, het binnenland is arm, de mensen zijn vriendelijk en als je naar de kinderen kijkt vraag je je af, wat zijn hun kansen hier. Aan de andere kant, onze luxe heeft ook een prijs, altijd rennen en vliegen en druk zijn. Tijdens deze reis voelde ik me soms de moderne versie van Alexandrine Tinne, de blanke verwende toeriste. Met 2 gidsen en 2 chauffeurs die de lunch maken is fietsen door de bergen luxe. En natuurlijk klimmen we gedoseerd. Als het echt zwaar wordt dan worden we gereden. Ik heb ervan genoten maar als ik de locals zag met hun ezeltje met manden gevuld met kruiden of water, dan voelde ik me wel een valsspeler. Waar je wieg staat is erg bepalend, mijn wieg stond gelukkig hier alhoewel Marokko echt schitterend is en het klimaat beter bij mij past. Maar een wieg in Nederland maakt het leven echt makkelijker (zeker als vrouw).
Vandaag nog even opruimen en hopenlijk kan ik nog even de fiets op. Ik rook vandaag 4 weken niet (dank aan mijn stop-maatje Yorick!) dus helemaal tevreden over mezelf. Iedereen weer heel erg bedankt voor het meelezen, het was weer een mooi avontuur!

Dag 9 Marrakech

En dan ineens de laatste dag, toch wel jammer alhoewel ik B&B mis en graag weer wil knuffelen. We doen met de hele groep een, stadstour op de fiets. Het is best druk in Marrakech. Het is vooral je gevoel volgen en een grote groep die gewoon doorfietst helpt ook. De paar dingen zoals een niet-inrijden bord of een stoplicht zijn niet dwingend. Het is een soort tip, dat het beter is om te stoppen ofzo. Maar je hoeft je er niet echt aan te houden. Er zijn wegen zonder baanvakken of strepen. Het is dus net anders. En je kijkt je ogen uit in het oude gedeelte. De gids liet ons ook zien hoe de Hammam wordt verwarmd. Er is een hele grote ruimte waarin continue grote stukken hout worden verbrand. Heerlijk warm daar, een baantje voor mij. Na het fietsen een lunch op een dakterrras. Het is aan het betrekken en dat is net te vroeg. Na de lunch een pittige wandeling en dan naar de hammam. Super! In de Hammam worden we helemaal schoon geschubd, ons haar wordt gewassen en daarna krijgen we een lange heerlijke massage. Ik vind dat dit voor alle vrouwen verplicht moet worden op vrijdagmiddag. Je voelt je helemaal schoon en ontspannen en weer klaar voor de wereld. In de regen lopen we terug naar het hotel. Daarna nog eten in de stad en de bekende naborrel met pernod. Morgen de terugreis ook weer goed 😀

Dag 8 Tizi n’Test

Vandaag weer vroeg ontbijt. We zaten op een prachtige plek en kregen een lekker ontbijt. Daarna weer de bus in en rijden. We gingen hoog de bergen in, heel hoog. Ik werd zelfs een beetje misselijk. Eindelijk stopten we en kregen we koffie met een prachtig uitzicht. Voor de koffie was geduld nodig, echt 2 kopjes per keer. Ik had geen geduld en nam een flesje Hawai.
En daarna afdalen met de fiets, heerlijk en toen weer klimmen. Mijn benen wilden niet echt meer maar ja, je moet en toen begon zo’n verschrikkelijk mooie afdaling! Helemaal naar beneden! Het was een prachtige afdaling, ik voelde me de koningin op de fiets tussen de bergen.
Ergens onderweg was er een dorpje. De kinderen kwamen net uit school en gingen ons gedag zeggen. Wij pauzeerden even en toen wilden ze op onze fietsen zitten en rijden. Het was echt een feestje. Daarna verder dalen en aan het einde werden we beloond met een heerlijke picknick aan een riviertje en dat was ook echt genieten. Daarna moesten we afscheid nemen van de fiets en gingen we de lange reis naar Marrakech maken. We kwamen in de avond aan en zijn nog heerlijk gaan eten en borrelen. Super dag!

Dag 7 Agdz-Taliouine ook

Vandaag weer een lekkere dag. Vanmorgen na het ontbijt weer de fiets op. Ik was weer redelijk opgeknapt dus ging weer de fiets op. Een heerlijke ochtend rit en nog niet te warm. Daarna een stukje met de bus en het was alweer tijd voor de lunch. Vandaag weer een picknick lunch, op een plek met steekvliegen. Dat hoort er ook bij. Daarna deden we het betere toeristenwerk, we gingen naar een tapijtmakerij. Vrouwen achter een weefgetouw om tapijten te knopen. Dan valt het leven in Nederland toch niet tegen. Ze hadden een goede dag, er kochten drie mensen een tapijtje. De volgende stop was de saffraan verkoper waar we saffraanthee kregen om het kopen te bevorderen. En daarna dan toch weer de fiets op. Het eerste deel was zwaar, klimmen met een forse tegenwind. Mijn benen zijn al aardig zwaar ondertussen. Maar dan als je het niet meer verwacht, een droomafding! Wat een mooie lange afdaling het dal in. We zitten nu op een prachtige plek. Het hotel is zeer basis maar de plek weer heel bijzonder. Morgen nog fietsen en dan weer naar Marrakech, daar hebben we nog 1,5 dag voor we naar huis gaan. Maar nu couscous .

Dag 6 Erfoud – Draa vallei

Vandaag stond er weer een pittige dag fietsen op het programma. We zouden van fietsen in de Draa vallei. Maar eerst naar een soort steenhouwerij waar ook fossielen werden verkocht. Ik vond het niet heel bijzonder, heb niet echt wat met fossielen. Daarna een fikse rit met de bus. Mijn darmen hadden er ook geen zin in dus het liep niet soepel. Het uitzicht was fantastisch. We gingen lunchen op een beetje desolate plek. Ivm de ramadan doen we veel picknick. Om onduidelijke redenen gingen we precies daar picknicken waar een camper met man en vrouw stond. Die reden weg, kan ik me wat bij voorstellen als je de rust op zoekt en dan een bus met 17 mensen naast je krijgt.
Daarna de fiets op! Echt een hele mooie route. Door de vallei met bergen om je heen, door dorpjes zo klein en zo bijna middeleeuws dat je je er niks bij kan voorstellen. Mijn buik werkte niet erg mee en de heuvels op heuvels af in 31 graden waren ook pittig. Maar toch 50 kilometer gereden. Best trots op. Nu lekker in mijn hotelkamer. Geen luxe maar als je moe bent is een bed en internet het enige dat telt. Morgen weer een pittige fietsdag 💪 Ik ga er bijtijds in.

Dag 5 Erfoud – Sahara-Erfoud

Vanmorgen eerst weer een lekker ontbijt. Daarna de bus en een stukje bussen door Marokko. Het blijft een bijzonder land. In de dorpjes is het soms uitgestorven. Maar als de kinderen naar school gaan wemelt het van de kinderen de ver moeten lopen. Grote kleurig rugzakken met kinderen bijna kleiner als de rugzak lopen kilometers naar school. De bus stopt en we gaan fietsen, dertig kilometer, het is nog niet warm dus we gaan als een trein. Bij de koffiestop een rondleiding door een Ksar, een oud dorp. Je ziet echt wel de bouw van Zuid-Spaanse gebouwen terug. Daarna in de auto en naar de woestijn duinen. Het landschap verandert en je kan het saai vinden maar ik hou ervan. Na een heerlijke lunch naar de woestijn. De Sahara! Met een fout wheel drive rijden we de duinen in en we maken een stop voor foto’s en even lekker zitten. Echt de woestijn is fantastisch. Met een beetje gevoel van nu al gingen we de auto in. Na enige discussie bleek dat er nog 5 mensen wilden fietsen, de rest wilde naar het hotel. Met ons vijven en gids en gids in auto hebben we nog een super rit naar het hotel gemaakt. Het was natuurlijk warm en ineens stopte de Marokkaanse gids. Van de weg af en daar was een echte waterput. Met een emmertje haalde hij ijskoud water omhoog. Dan je hoofd naar beneden en dan gooide Zair de hele emmer leeg over je hoofd, koud maar zo lekker. Opgefrist weer de weg op en nog wat hoogtemeters gemaakt. Terug in het hotel was ik moe maar voldaan. Doen wat je leuk vindt geeft zoveel energie. Daarna wat geborreld, dit hotel heeft Pernod 😀 Genieten! Dat was een lekker weerzien met een hele oude vriend. Straks lekker uit eten en dan weer het mandje opzoeken. Heerlijk land en heerlijk fietsen hier.

Dag 4 Todrakloof en naar Erfoud

Heerlijke dag gehad met een borrel aan het zwembad na het eten.
Vanmorgen reden we naar de Todrakloof (met de auto). Een stukje voor de kloof werden de fietsen afgeladen en daar gingen we, door een dorp op onze fiets en dan de kloof. Groot en imposant! Het rijden was zo leuk! Terug vlogen we door de kloof heen. We hadden de heenweg meer geklommen als gevoeld dus terug was een feestje. Daarna een lekkere lunch en toen een lange rit naar Erfoud. Eerst naar het ondergrondse gangenstelsel van een bron. Leuk maar na 3 uur auto is het wat matig. En daarna weer fietsen. In de namiddag met een heerlijke temperatuur. En dan weer door een dorpje. Het komt net tot leven. Wat verkopers van fruit en dadels en heel veel kinderen. Wij zijn een soort bezienswaardigheid met onze fiets. Kleine jongens en wat meisjes en mannen. Vrouwen zie je hier zo weinig op straat. Dat blijft toch verbazen, het is alsof vrouwen niet bestaan. En dan weer rijden! Een heerlijke rit om de dag mee af te sluiten en een mooi hotel. Hier blijven we 2 nachten, dat is wel even lekker ontspannen 😀

Dag 3 Het Atlasgebergte

Vandaag stond er een lange dag gepland. Om 7 uur ontbijten en om 8 uur zaten we allemaal weer in de bus. Fietsen op het dak van de auto en daar gingen we weer. Het Atlasgebergte is een serieus gebergte. Hoog, groot en mooi! We reden omhoog naar 2440 meter, deze kant van de berg was verbazend groen. Hele mooie ver-gezichten , een berg met eeuwige sneeuw echt alles wat je ervan hoopt.
En dan gaan we fietsen, veel dalen maar ook klimmen en dan hoop je soms zo dat na de bocht het dalen weer begint. Maar dat is helaas niet altijd zo, dan moet je nog wat meer klimmen tot de volgende bocht. Maar het ging stukken beter als gisteren. Ik reed kort, kort, de zon schroeide mijn armen en benen ondanks factor 50 gewoon dicht 😀. Het is heel stil in het gebergte maar als er een bus vol met mensen langskomt wordt er flink gezwaaid naar ons. De mensen zitten in en op de bus, heel ontspannen, het is in Marokko heel gewoon om op het dak van een bus te zitten. Dan valt de NS toch wel mee. Het fietsen was zo’n onwijs mooi avontuur, je voelt je zo vrij als je naar beneden zoeft. Je bent nietig tussen de bergen maar je voelt dat je leeft als je doet wat je leuk vindt. Na een dag vol fietsen, picknick, koffiestop en ijsjesstop nu in het hotel. Zo nog eten en dan lekker op bed, misschien nog lezen. Helemaal moe en voldaan met zware benen ben ik dik tevreden over vandaag.

Dag 2 Naar Imi n Ifri

Vandaag de eerste volle dag in Marokko. Na een heerlijk ontbijt in de zon in het busje om de fietsen op te halen. Er staan mooie mtb’s klaar en deze worden op maat afgesteld. Daarna gaan alle fietsen op het dak van de bus en we gaan weer verder. Via supermarkt, farmacie en drinkstop gaan we echt het binnenland in. Dat is mooi en uitgestrekt, ezeltjes met een karretje, schapen met herder en loslopende dieren. Soms wat winkeltjes en dan weer hele stukken niks. We gaan picknicken vandaag. We eten een lekkere lunch en daarna gaan we de fiets op. Het was ondertussen rond de 30 graden en ik was wat moe. We gingen met zijn allen rijden en wat voelde dat heerlijk! Fietsen in Marokko. We gingen al snel flink klimmen en de lunch, de warmte en de korte nacht sloegen toe. Ik kreeg het heel warm en kon de klim niet doen. Uiteindelijk niet de hele route gefietst maar ook een stuk in het busje gedaan. Beter mezelf sparen voor alles wat nog komt. Aan het eind van de route was een hele mooie kloof, daar zijn we ook naar beneden gewandeld. Het was heel mooi. Daarna naar het hotel, midden in de rust staan wat gebouwen, en is een hele grote tuin. De perfecte plek om even bij te komen na deze warme en volle dag. Vanavond heerlijk gegeten met zijn allen. Nu op de kamer en zo het licht uit. Morgen vroeg op voor de volgende etappe 🚴‍♀️